Notice: Undefined variable: errtype in /DISK2/WWW/rosicko-oslavansko.cz/www/_include/_fce.php on line 444 Železnice Brno–Boží Požehnání, stručná historie / / / Vlastivědný spolek Rosicko-Oslavanska

Železnice Brno–Boží Požehnání, stručná historie

V letech 1853–1855 byla mezi Brnem a Božím Požehnáním vystavěna železnice. Projekt připravili E. J. Herring a A. Rahn (majitel dolů ve Zbýšově), kteří spolu s brněnskými podnikateli založili společnost Brněnsko-rosická dráha pro stavbu dráhy z Brna do Božího Požehnání.


V roce 1862 byl zahájen provoz na křídelní trati odbočující z Božího Požehnání k jednotlivým dolům a končící ve Zbýšově u dolu Simson. V roce 1872 byla tato trať prodloužena až k dolu Anna a v roce 1873 se na tomto úseku zahájil provoz.

E. J. Herring usiloval o další prodloužení tratě z Tetčic na Znojmo, nakonec však z projektu sešlo a zvítězila Společnost státní dráhy (StEG), která vystavěla železnici z Vídně a Znojma do Brna s napojením na Brněnsko-rosickou dráhu ve Střelících. Tím dostává Brněnsko-rosická dráha nový význam. V roce 1870 je provoz na Brněnsko-rosické dráze pronajat společnosti StEG, která v roce 1879 nakonec přebírá veškerý provoz, a společnost Brněnsko-rosické dráhy končí.

V roce 1871 E. J. Herring požádal o udělení koncese na stavbu tratě z Božího Požehnání přes Třebíč do Jihlavy, která se měla stát součástí zamýšlené Českomoravské transverzální dráhy. Na podzim roku 1871 však E. J. Herring náhle umírá. Jeho myšlenka se stala skutečností o 15 let později. Po slavnostním otevření byla trať z Božího Požehnání do Okříšek předána do pravidelného provozu 4. června 1886.

 

Obrazová příloha

Mapa železni v českých zemích.


Obr. 1: Brněnsko-rosická dráha byla jedna z prvních místních drah v českých zemích. Zrychlila přepravu, snížila cenu uhlí a společnostem těžící černé uhlí vynesla vysoké zisky. Uhlí se vozilo nejen do Brna, ale také do Vídně.




Nádraží Boží Požehnání, r. 1856.

Obr. 2: Přeprava uhlí byla zahájena 2. ledna 1856; osobní doprava pak 1. července téhož roku.

Výtopna, Boží Požehnání.

Obr. 3: Strojní stanice s točnou pro lokomotivy postavená v roce 1895 později doplněna v r. 1973 o tankovací stanici.

 

Alan Butschek


Text použit z výstavy "130 let Božího Požehnání–Zastávky" realizované VSRO v roce 2005 v Zastávce. Fotografie: obr. 1: publikace 130 let brněnsko-rosické dráhy, Kotoul, Brno 1986; obr. 2 a 3: archiv manželů Kolčavových (Zastávka) retušováno.


Článek byl publikován 5.5.2006